pühapäev, 24. aprill 2011

Õppematerjalid ja autoriõigus

Selle nädala teemaga olen samuti ennast kursis hoidnud ja lugesin huviga ka Hansu soovitatud kõiki materjale. Tänapäeval pole väga raske ennast antud teemaga kursis hoida (huvi ja tahtmist peab ainult olema), näiteks kasvõi tiheda kino külastajana on enne filmi algust alati klipp, mis tuletab meelde, et veebi kaudu „varastamine“ on pähh. Ma ei saa nüüd öelda, et ma poleks selle vastu eksinud, muidugi olen, aga iga päev järjest vähem, pigem on asi unustamises ja siis ümber tegemises, et oleks vastavalt reeglitele.
Antud nädala teemat on tegelikult alates eelmise aasta sügisest käsitlenud mitmed erinevad õppejõud mitmes erinevas aines Tallinna Ülikoolis- jagada sooviksin Eero Johannes aine „IT arendamisega seonduvad juriidilised probleemid” nelja videoloengut 1, 2, 3, 4 ja õppematerjale . Sel kursusel käsitletakse üpris hästi autoriõiguse ja üldse inetrneti, kui vaba ruumiga seonduvaid küsimusi. Kindlasti hästi huvitav ja kasulik kõigile.
Jälle peaksin siinkohal puudutama oma lõppenud eelpraktikat kuna ei ole tegevõpetaja. Seal oli teemaks esitluste koostamine/ tegemine- õpetaja poolt olid ette antud teemad, kasutama pidi pilte/ fotosid, teksti, muusikat. 1sõnaga pidi esitlus olema võimalikult huvitav ja atraktiivne. Juhtusin osalema esitluste ette kandmise tunnis- ja mis ma seal nägin copy- paste ilma viitamata. Õpetaja isegi ei võtnud teemaks, et nii ei tohi või nii pole õige. Kui tund läbi oli, siis ma loomulikult soovitasin õpetajal järgmisel korral anda teemaks näiteks autorikaitse, piraatlus või plagiaat, printerite ja kõvaketaste asemel.
Hästi armsasti viitavad kasvatusteaduslike ainete õppejõud korrektsele käitumisele „kasutage korrektselt viitamist, sest Teie paberikandjatel esitatud tööd käib üle kontroll“.
Avatumaks muutmisest- mulle tundub, et seoses infoühiskonna pealetungiga on osad õppejõud ja osad õppurid sattunud ebavõrdsesse seisu. Kui varem oli kõigile teada, et käid loengus- konspekteerid- teed kirjalikult paberikandjale mõned ülesanded ja osaled eksamil = tulemus käes, siis nüüd oleneb kõik õppejõu innovatiivsusest ja kaasaja vahendite kasutamise julgusest. Äkki peaks taseme ühtlasemaks muutmise huvides hoogu maha võtma ja teisi järgi ootama? Avatumaks muutmisel on muidugi ka see +, et peab hästi hoolikalt mõtlema, millest ning kuidas kirjutada- isegi blogis.
Õppematerjali analüüsimiseks valisin materjali autoriõigusest- kõik oli nii nagu peab, viited olemas ja puha. Midagi valesti olevat ei leidnud, pigem sain edaspidiseks õppematerjalide koostamiseks mõtteid.